Παρασκευή, 31 Οκτωβρίου 2008

Γερμανικο Cinema

Λοιπον επειδη τον τελευταιο καιρο ο πολυμετοχικος δεν τραβαει στην ανηφορα, λεω να το ξαναριξω σε αλλα σπορ, π.χ. blogging, σινεμα κλπ. Και μια που τα ανεφερα ας τα συνδυασω.

Με ρωτατε συνεχεια για γερμανικες ταινιες και ολο υποσχομαι να σας στειλω κατι κι ολο δεν το κανω. Ας ειναι καλα ο ο Τεν Κατε, ο Σαριεγκι, Μαριεγκι και το κακο συναπαντημα, σκεφτηκα γραψω κατι ευχαριστο. Χτες διαβασα οτι ξεκιναει στην Ελλαδα το


"Der Baader Meinhof Komplex"
http://www.imdb.com/title/tt0765432/

Και πηγα αμεσως να διαβασω την κριτικη του Δανικα (στα Νεα), ο οποιος και το αποθεωσε. Και επειδη το ειδα πριν 2-3 βδομαδες θα συμφωνησω απολυτα μαζι του!!!


Η ταινια ειναι καταπληκτικη! Πολυ ενδιαφερον θεμα (Η δραση της γνωστης τρομοκρατικης οργανωσης RAF), πολυ δυνατο σεναριο, αρτια τεχνικα (φωτογραφια, μονταζ) σε σκηνοθεσια Uli Edel (εχει υπογραψει μια απο τις αγαπημενες μου ταινιες το Last Exit to Brooklyn, δυστυχως αγνωστη στο πλατυ κοινο). Αυτο που μου αρεσε πολυ ηταν οτι παρουσιαζει μεν την ανθρωπινη πλευρα των μελων της RAF, αλλα δεν τους αγιοποιει, οπως τον κατηγορει η κριτικη στη Γερμανια. Δειχνει τις συνθηκες στις οποιες ξεκινησε η οργανωση και την εξελιξη της εως την εξαρθρωση της, επικεντρωνοντας ομως το ενδιαφερον στις 2 προσωπικοτητες που ταυτιστηκαν μαζι της: τον Andreas Baader και την Ulrike Meinhof. Στους αντιστοιχους ρολους ο γερμανος μαιντανος (a la Jean Reno) Moritz Bleibtreu και η Martina Gedeck, η πρωταγωνιστρια της Ζωης των Αλλων.

Παραγωγη του Bernd Eichinger,
ισως του σημαντικοτερου Ευρωπαιου παραγωγου σημερα, που εκτος των γερμανικων ταινιων εχει κανει και επιτυχιες στο Χολυγουντ. Η μεγαλυτερη επιτυχια του ηταν το Σπιτι των Πνευματων απο το βιβλιο της Isabelle Allente.

Η προηγουμενη ταινια(ρα) του, ηταν σκηνοθεσια του Oliver Hirschbiegel:

"Der Untergang" ("Η πτωση")
http://www.imdb.com/title/tt0363163/

Φοβερη ταινια με εναν φοβερο Bruno Ganz στο ρολο του Führer. Μπορειτε σιγουρα να τη βρειτε σε DVD, αλλα ειναι ταινια αιθουσας, θελει μεγαλη οθονη και ηχο (και τα home cinema δε φτουρανε). Οι τελευταιες μερες του Χιτλερ στο Βερολινο ιδωμενη απο τα ματια της νεαρης γραμματεας του.


Βασικα δε γουσταρα να παω να τη δω γιατι ολη αυτη η ενδοσκοπηση της συγκεκριμενης περιοδου της γερμανικης ιστοριας με ναζι, μαζι, χαζη εχει αρχισει και μου τη δινει στα νευρα. Δε βλεπω και συχνα τηλεοραση, αλλα αν την ανοιξω και κανω λιγο zapping, σιγουρα θα πεσω σε ντοκυμαντερ με σβαστικες. Θα μου πειτε απο το να βλεπω Αυτια με Θωδη, Τριανταφυλλοπουλο με Πρεκα, και Εισαγγελατο με Αδωνη Γεωργιαδη, ας δω καλυτερα εναν Αδολφο. Τουλαχιστον αυτος δεν εμεινε στα λογια και προχωρησε στην πραξη της εξαπλωσης του Γερμανοχριστιανικου πολιτισμου... Και αυτο που μου κανει εντυπωση ειναι οτι η κοινωνια εδω αναγνωριζει τα λαθη της (εστω κι αν ειναι των παππουδων της) και δε ριχνει την ευθυνη σε αλλους.
Μια που ανεφερα τον Bruno Ganz, να σημειωσω οτι δεν ειναι Γερμανος, αλλα Ελβετος, παιζει και στο Baader Meinhof Komplex στο ρολο ενος αστυνομικου διευθυντη και εχει παιξει και σε ταινια του Αγγελοπουλου (οχι του αντρα της Γιαννας, ουτε και του προεδρου του μπασκετογαυρου), νομιζω στο "Μια αιωνιοτητα και μια μερα", τιτλος ο οποιος σχετιζεται αμεσα με τη διαρκεια της ταινιας, η εστω με τον τροπο με τον οποιο αντιλαμβανονται τη διαρκεια οι θεατες.

Να κανω μια μικρη παρενθεση και να αναφερω οτι το γερμανικο σινεμα δεν ειναι τυχαιο, οπως η φετινη αμυνα της Παναθας. Πριν τον Β' ΠΠ ηταν εφαμιλλο του αμερικανικου σε επιτυχιες, σταρς και παραγωγες. Παραδειγματα?

Ο παππους ολων των θριλερ, το Νοσφερατου "Nosferatu, eine Symphonie des Grauens" (του 1922) του Friedrich Wilhelm Murnau.
Η πρωτη, η εστω η πρωτη διασημη αναφορα σε βαμπιρ στον κινηματογραφο. Οποιαδηποτε ομοιοτητα με αψηλο, γουρλη πρωην πρωθυπουργο γνωστης μεσογειακης χωρας, καταγομενο απο νησι γνωστο για τα παληκαρια του (ποναν τα παληκαρια?) και τσι φουντες του, ειναι τελειως συμπτωματικη.




Metropolis (1927)
Toυ Fritz Lang. Το ειδα σχετικα προσφατα γιατι φοβομουν οτι με μια ασπρομαυρη, καταθλιπτικη, βωβη φουτουριστικη ταινια του 1927 διαρκειας 2,5 ωρων θα επηζα αγρια. Αμ δε! Επαθα πλακα!Βεβαια ειδα το digitally remastered DVD, ρετουσαρισμενο μεν, original δε.
Αν δεν αντεχετε να το δειτε ολο, ψαξτε στο youtube για το "Love kills" και το "Radio Ga-ga" των Queen, 2 βιντεο κλιπς που ειναι γεματα σκηνες απο την ταινια. Αντε να θυμομαστε λιγο τα 80s.
By the way, το ξερατε οτι ο Freddi Mercury ηταν Ινδος περσικης καταγωγης?!?!?! Το πραγματικο του ονομα ηταν Farrokh Bulsara.
Το Metropolis κοστισε 7 εκατομμυρια μαρκα (τρομακτικο ποσο για εκεινη την εποχη, ακομα και σημερα ελληνικες παραγωγες δεν εχουν τετοιο budget) και εισεπραξε μονο 1! Αποτελεσμα ηταν η Universum Film AG, πιο γνωστη ως UFA να χρεωκοπησει και σιγα σιγα να περιερθει στα χερια των Ναζι. Βασικα την αγορασε η ελληνικη εκκλησια (ταιριαζε αλλωστε και το ονομα της ταινιας) και προσφερε στην κυβερνηση το νερο της λιμνης Bodensee χωρις τα παραλια. Με την ανοδο του Ναζισμου τη χαρισε στον Αδολφο, ο οποιος ηταν γιος ταχυδρομου και τον οποιο η εκκλησια πολυ εκτιμουσε. Δυστυχως τα σημερινα βιβλια των ψευτοπροοδευτικων και των προσκυνημενων αποκρυπτουν συστηματικα και υπουλα την καθοριστικη συμβολη της εκκλησιας στην εξελιξη του γερμανικου σινεμα.



Der Blaue Enge (1930)
Σε σεναριο Heinrich Mann (της γνωστης οικογενειας, αδερφος του Thomas Mann) και του Carl Zuckmayer (Mainzerιωτη συγγραφεα) και σκηνοθεσια Josef von Sternberg, εκτοξευσε σε αστερι παγκοσμιου μεγεθους τη Marlene Dietrich.
Οχι, η παρολο που τη λεγαν Greta, η Garbo δεν ηταν Γερμανιδα, αλλα Σουηδεζα.... και το πραγματικο της ονομα ηταν Greta Lovisa Gustafsson.

Γενικα η ανοδος του Ναζισμου επεφερε και την αναγκαστικη μεταναστευση της γερμανικης καλλιτεχνικης κοινοτητας στο Αμερικα, ειτε γιατι οι πιο πολλοι ηταν Εβραιοι, ειτε γιατι ως καλλιτεχνες δεν ειχαν πια την ευκαιρια να εκφραστουν ελευθερα. Οχι οπως οι καλλιτεχνες στην Ελλαδα σημερα που μπορουν να εκφραζονται ελευθερα, αρκει να μην προσβαλλουν το εθνικο και θρησκευτικο συναισθημα του ελληνορθοδοξου λαου.
Τελως παντων Marlene, Lang, Sternberg, Ernst Lubitsch, Billy Wilder, William Wyller, Otto Premminger και αλλοι που τωρα μου διαφευγουν την εκαναν για το Hollywood με ελαφρα πηδηματακια αφηνοντας ενα κενο που δεν καλυφθηκε ποτε.
Ποτε?


Χμ, τα τελευταια χρονια βγαινουν πολυ καλες ταινιες, οπως το Πειραμα, η προηγουμενη του Hirschbiegel, εννοω προτου κανει το Untergang.

Das Experiment (2001)
http://www.imdb.com/title/tt0250258/

Σοκ και δεος! Δε θυμαμαι να με εχει χτυπησει τοσο κατακουτελα αλλη ταινια! Ενα επιστημονικο πειραμα αρχιζει με τις καλυτερες διαθεσεις. 6-7 εθελοντες υποδυονται τους φυλακισμενους και αλλοι τοσοι τους δεσμοφυλακες. Οτι αρχιζει ωραιο, τελειωνει με πονο. Ξεκινημα με γελιο και χαβαλε, και σιγα σιγα γινεται το ελα-να-δεις! Που μπορει να φτασει ο ανθρωπος οταν τον πεισουν οτι αυτο που κανει ειναι το σωστο?

Με το μαιντανο Moritz Bleibtreu στον american cut πρωταγωνιστικο ρολο. Αριστουργημα παρα την παρουσια του. Παρομοιο θεμα εχει και μια περσινη ταινια που ξεκιναει τωρα στην Ελλαδα, το "Κυμα" ("Die Welle"), αλλα το αποτελεσμα δε συγκρινεται με το "Πειραμα".



Δεν ειναι ονομα ταινιας, αλλα σκηνοθετη. Δε θα πω ταλαντουχος γιατι ηδη στα 35 του εχει κανει απιστευτα πραγματα. Τουρκογερμανος, μεγαλωμενος στο Αμβουργο σε μεσου επιπεδου multi-kulti περιβαλλον, εχει σαρωσει τα γερμανικα και ευρωπαικα βραβεια τα τελευταια χρονια. Ειμαι φανατικος οπαδος του. Μηπως ειμαι προδοτης???
Τι εχει κανει? Ξεκιναω.


Kurz und schmerzlos (1998)
http://www.imdb.com/title/tt0162426/
Ημιαυτοβιογραφικη ταινια. Τα 3 παλουκαρια που βλεπετε στην αφισσα, ειναι 3 μικροαπατεωνες απο το Αμβουργο, φιλοι απο μικρα παιδια, ενας Τουρκος, ενας Γιουγκοσλαβος και ενας Ελληνας. Στην πραγματικοτητα ο Ελληνας Adam Bosudoukos ειναι κολλητος του Fatih Akin απο παιδι και παιζει σε ολες τις ταινιες του. Με παιδικες ασθενειες μεν, αλλα καταπληκτικο, ειδικα για εναν 25χρονο τοτε.



Gegen die Wand (2004)
http://www.imdb.com/title/tt0347048/
Τι να παω να δω? Μια απο τα ιδια θα ειναι. Μοιαζει πολυ με το "Kurz und schmerzlos" ειπα. Ασε που τα προηγουμενα του "Solino" και "Im Juli" ηταν ευπεπτα, διασκεδαστικα και επιτυχημενα, αλλα πολυ ηλιθια. Με ειχε χαλασει και ολο το φθηνο marketing με το σκανδαλο (?) οτι η Τουρκαλα ηθοποιος ειχε παιξει και σε τσοντες και η οικογενεια της διεκοψε καθε επαφη μαζι της. Γιατι φθηνο marketing? Γιατι πανω-κατω, αυτη ειναι και η υποθεση της ταινιας.
Τελικα πηγα ομως και καλα εκανα. Απο τα πρωτα λεπτα ειχα κολλησει στο καθισμα!
Δεν ειναι τυχαιο που σαρωσε τα βραβεια (Χρυση Αρκουδα και FIPRESCI στο Βερολινο, Καλυτερη Ευρωπαικη ταινια και σκηνοθεσια, Goya καλυτερης ξενης ταινιας κλπ.)


Το 1o trailer ειναι με γαλλικους υποτιτλους




Στα ελληνικα εχει τον ηλιθιο τιτλο "Ποτε μαζι" η κατι τετοιο. Στα τουρκικα λεγεται "Duvara karsi". Γιατι δεν το λεγαν και στα ελληνικα "Καρφι στο ντουβαρι"?





Auf der anderen Seite (2007)
http://www.imdb.com/title/tt0880502/
Ελα μωρε! Παλι τουρκοι στη Γερμανια??? Ελεος πια! Αυτο δε θα το δω!
Τελικα το ειδα. Στο DVD. Απο τις καλυτερες ταινιες που εχω δει ποτε.
Θα το εβαζα και στο Top-10 μου. Δεν το εχω φτιαξει μεν ακομα, αλλα θα μπει σιγουρα.
Ισως το καλυτερο σεναριο που εχω δει ποτε. Και ειναι δικο του. Ολα τα σεναρια των ταινιων του ειναι δικα του. Και γραφει και μουσικη! Πολυ προκλητικοι αυτοι οι κωλοτουρκοι ρε πουστη!
Με Hanna Schygulla, ξερετε αυτη του Rainer Werner Fassbinder.
Fatih, γιατι δεν παιζει σ' αυτο ο Adam Bosudoukos?






Das Leben der Anderen (2006)
http://www.imdb.com/title/tt0405094/

Η Ζωη των Αλλων. Απο τις μεγαλυτερες μη-αμερικανικες επιτυχιες των τελευταιων ετων στην Ελλαδα. Του (παρτε ονομα) Florian Henckel von Donnersmarck. Με Martina Gedeck (απο το Baader Meinhoff), Ulrich Mühe και Ulrich Tukur που δινει ρεσιταλ, οπως και σε καθε ταινια που εμφανιζεται. O Γαβρας τον εχει κανει μονιμο πρωταγωνιστη στις τελευταιες ταινιες του. Ο Ulrich Mühe υποδυεται τον υπαλληλο της Stasi που παρακολουθει ενα διασημο θεατρικο συγγραφεα, για τον οποιο υπαρχει η υποψια πως ειναι αντικαθεστωτικος. Η διασημη ηθοποιος συντροφος του τον χαφιεδιζει συστηματικα. Το κωμικοτραγικο της υποθεσης ειναι οτι ο Ulrich Mühe στην πρωην ανατολικη Γερμανια ηταν ο ιδιος θυμα παρακολουθησης της Stasi. Ποιος τον κατεδιδε συστηματικα? Η τοτε γυναικα του, ηθοποιος Jenny Gröllmann. Τουλαχιστον ετσι υποστηριζε ο ιδιος. Η ιδια το αρνιοταν μεχρι το θανατο της. Ο Mühe δεν προλαβε να χαρει την επιτυχια και πεθανε περσι το καλοκαιρι.

Oscar ξενογλωσσης ταινιας.



Good Bye Lenin! (2003)
http://www.imdb.com/title/tt0301357/

Toυ Wolfgang Becker με τον (απο την τανια και μετα) νεο αστερα Daniel Brühl.
Ανατολικη Γερμανια 1989. Μια γυναικα, πιστη στο κομμα και στον κομμουνισμο λιποθυμαει βλεποντας την αστυνομια να χτυπαει το γιο της, συγνωμη, εννοω βλεποντας το γιο της να προσκρουει σε μια ζαρντινιερα...
Οταν συνερχεται, μηνες μετα και ενω το τειχος εχει πεσει, οι γιατροι λενε στα παιδια της οτι μια δυνατη συγκινηση θα την σκοτωσει, και τα παιδια προκειμενου να μη μαθει η μητερα τους οτι η Ανατολικη Γερμανια δεν υπαρχει πια, στηνουν μια ψευτικη στο σπιτι τους. Ακουγεται αστειο και προιδεαζει για μια ωραια φαρσοκομμωδια. Ισως να ηταν ετσι αν την ειχαν κανει Αμερικανοι. Ειναι ομως πολυ ρεαλιστικη, πολυ πικρη και πολυ ανθρωπινη. Αυτη ειναι αλλωστε και η διαφορα του αμερικανικου σινεμα με το ευρωπαικο. Δε θελω να ξερω πως θα το κανουν οι Αμερικανοι στο remake. Με το Bradd Pitt στο ρολο του πρωταγωνιστη, την Angelina Jolie ως αραβωνιαστικια, το George Clooney ως γιατρο και το Robert de Niro στο ρολο της μαμας... Α ναι, θα το σκηνοθετησουν και οι αδερφοι Coen για να μην κανει καραμπαμ πως ειναι mainstream. Και στο τελος η μαμα (δηλαδη ο de Niro που τα τελευταια χρονια παιζει τα παντα) θα γινει και η πρωτη γυναικα καγκελαριος της ενωμενης Γερμανιας. Robert de Merckel. Αχ, να ηξερα και λιγο Photoshop να το φτιαξω. Βικεντιε, για ανελαβε!



Die Fetten Jahre sind vorbei (2004)

http://www.imdb.com/title/tt0408777/
Ενταξει, κανονικα δε θα εμπαινε εδω, αλλα μια που λεμε για Daniel Brühl που πηρε φορα και βρεθηκε και στο The Bourne Ultimatum, ας βαλω κι αυτο. Συμμορια 3 νεαρων μπουκαρει σε σπιτια πλουσιων και τα κανει ανω κατω, χωρις να κλεβει. Κατι σαν τους Ρομπεν των Σουπερμαρκετ, αλλα χωρις ζαρζαβατικα. Μεχρι που σε ενα σπιτι εμφανιζεται ο ιδιοκτητης και τους πιανει επ' αυτοφορω. Και μετα? Η συνεχεια επι της οθονης...

Το τρομερο παιδι του γερμανικου σινεμα. Αφου βαλαμε Fαtih Akin, πρεπει να μπει κι αυτος. Το 1ο μπαμ το εκανε με τη Λολα.

Lola rennt (1998)
http://www.imdb.com/title/tt0130827/

Η Λολα τρεχει. Στα ελληνικα "Τρεξε Λολα". Η ιδια ιστορια με τρεις διαφορετικες εκδοχες, η μια μετα την αλλη. Σταθμος στο ευρωπαικο σινεμα! Με την τοτε "φιλη" του Tykwer, Franka (Im)Potente που εγινε σταρ και πηγε στο Hollywood, και επαιξε και στο The Bourne Identity και τελικα δεν εγινε η απολυτη τοπ-σταρ και επστρεψε Γερμανια. Δεν πειραζει Franka! Πηγες και στη Μυκονο για την τελευταια σκηνη του Bourne. Μην τα θες ολα δικα σου...
Φυσικα και παιζει ο Moritz Bleibtreu!!!


Ο Tykwer ειναι απο το Wuppertal, τη βιομηχανικη πολη, με το εντυπωσιακο ιπταμενο τραμ, τη Schwebebahn.
Και μια και αν δεν παινεψεις το σπιτι σου η το τραμ σου πεφτει και σε πλακωνει, ο Tykwer γυρισε την επομενη ταινια του στο Wuppertal.

Der Krieger und die Kaiserin (2000)
http://www.imdb.com/title/tt0203632/
Αμερικανια μεν, καλογυρισμενη δε.

Και αμεσως μετα το Heaven

Heaven (2002)
http://www.imdb.com/title/tt0246677/

Με Cate Blanchet σε σεναριο του συγχωρεμενου απο καιρο Kieslowski. Μιλαμε τωρα για συνδυασμο δρασης και καταθλιψης.






Tελευταια Tykwerικη ηταν το προπερσινο Αρωμα σε παραγωγη του Bernd Eichinger.

Perfume: The Story of a Murderer (2006)

Παρολο που οι ταινιες του Tykwer ειναι γερμανικες, δεν εχουν ουτε Ναζι, ουτε Σταζι... Ενταξει εχουν που και που καναν Bleibtreu για αλλαγη.




Die Blechtrommel (1979)
http://www.imdb.com/title/tt0078875/

Να αναφερω και το Ταμπουρλο απο το μυθιστορημα του Günter Grass σε σκηνοθεσια Volker Schlöndorff. Oscar ξενογλωσσης ταινιας.





Μια που πιασαμε τα οσκαρικα, να βαλω κι αυτο, της Caroline Link.

Nirgendwo in Afrika (2001)
http://www.imdb.com/title/tt0161860/

Αν σας θυμιζει κατι ο τιτλος, δεν πεφτετε εξω. Το Out of Africa στα γερμανικα. Με Εβραιους ομως για να χτυπησουμε και κανα Oscar. Αν δεν το δειτε δε χανετε και τιποτα.


Δειτε ομως το προηγουμενο της:

Jenseits der Stille (1996)

http://www.imdb.com/title/tt0116692/
Η νορμαλ κορη ενος κωφαλλαλου ζευγαριου ειναι και η πηγη επικοινωνιας τους με τον εξω κοσμο. Καθολου πιασιαρικο και χαζοσυγκινητικο οπως θα το εκαναν οι φιλοι μας οι (φονιαδες των λαων) Αμερικανοι.



Υποψηφιο για Oscar εχασε απο ενα αγνωστο ολλανδικο, το Karakter. Το οποιο εψαχνα καιρο και δεν το εβρισκα. Καλα ρε πουστη, ποσο καλυτερο μπορει να ειναι? σκεφτομουν.
Και ενα βραδυ πριν πολλα χρονια, στην πολη που πεθανε ο Νικος Καζαντζακης, το Freiburg, το ανακαλυψα σε ενα σινεμα και μπηκα αμεσως μεσα. Καλο?

Φ-Α-Ν-Τ-Α-Σ-Τ-Ι-Κ-Ο



Θα κλεισω το γερμανικο σινεμα με ολλανδικη ταινια. Αν το μαθουν οι Γερμανοι φιλοι μου δε θα μου ξαναμιλησουν. Ειναι σα να κλεινεις το Ελληνικο σινεμα με μια τουρκικη ταινια.

Με τον κακοτεροτερο κακο ολων των εποχων, Jan Decleir. Παρτε φατσα! Ολοι οι κακοι των James Bond μαζι δε φτουρανε μια μπροστα του. Μη με ρωτατε για υποθεση. Δεν περιγραφεται. Οπως και στις πιο πολλες ταινιες που ανεφερα, η υποθεση δεν εντυπωσιαζει ιδιαιτερα.
Tο trailer δεν ειναι τοσο καλο

γιαυτο εβαλα και την αρχη της ταινιας. Ενταξει, ειναι στα ολλανδικα με ισπανικους υποτιτλους, μη βαρατε...


Ελπιζω να αξιζε τον κοπο και να ανακαλυψετε κατι καλο, γιατι ξεκωλιαστηκα να ανεβοκατεβαζω βιντεακια 3 μερες.

Δεν υπάρχουν σχόλια: