Τετάρτη, 28 Νοεμβρίου 2007

Βοσπορος

Η λεξη "Βοσπορος" προερχεται απο τις λεξεις "Βους" και "πορος" και σημαινει "περασμα βοδιου". Για να μη βιαστειτε να βγαλετε γρηγορα συμπερασματα, η ονομασια δε χρονολογειται απο την πρωτη επισκεψη του Κωστακη στην Πολη οταν περασε να κουμπαρεψει με τον Erdogan, αλλα πολυ παλιοτερα οταν η Ιω, ερωμενη του Δια, περασε απο κει μεταμορφωμενη σε βοδι. Οχι, δεν την τιμωρησε ο Διας, αλλιως θα την εκανε ψηφοφορο του ΛΑΟΣ η οπαδο του Ολυμπιακου. Απλα προσπαθησε ετσι να την προστατευσει απο τη ζηλια της Ηρας, η οποια μετα απο το ισχυρο σοκ που δεχτηκε, απο την καινουργια απιστια του ανδρα της, αποφασισε να κατεβει στον τοπο καταγωγης του, την Κρητη, και να τον εκδικηθει καταστρεφοντας τη σοδεια και φυτευοντας παντου ενα καινουργιο αχρηστο φυτο που ενα βαπορι απ' την Περσια το ειχε ερθει απο την Ινδια.Ο Βοσπορος οπως ειπαμε και σε προηγουμενο post χωριζει την Ευρωπη απο την Ασια και ταυτοχρονα ενωνει τη Μαυρη Θαλασσα με τη Μεσογειο μεσω της Θαλασσας του Μαρμαρα.

Απεναντι, στην Ασιατικη πλευρα, διακρινεται ενας λοφος με κεραιες στην κορυφη.
Ρωτησα αν αξιζει να παω εκει. "Α, βεβαια. Εχεις την καλυτερη θεα στην Πολη!"
Και αφου πηραμε το καραβακι σαν αυτο που βλεπετε πανω στη φωτο, βγηκαμε απεναντι στο Üsküdar. Αν το ονομα σας θυμιζει τιποτα, ειναι το ελληνικο Σκουταρι.

Kαι ανεβηκαμε στο "Kücük camlica" (=μικρο τζαμι) που βρισκεται στην κορυφη του λοφου. Και η θεα ηταν πραγματικα φανταστρουμφικη. Απο κει φαινεται το κερατο του Κερατιου με την σκια της Αγιας Σοφιας...

...η εισοδος στον Κερατιο Κολπο με τη Γεφυρα του Γαλατα...
...και το κεντρο της Πολης με τους ουρανοξυστες με τη γεφυρα του Βοσπορου.
Μονο δυο γεφυρες συνδεουν την ασιατικη με την ευρωπαικη πλευρα της Πολης. Η πρωτη (βλεπε φωτος) ειναι η "Boğaziçi Köprüsü" (=γεφυρα του Βοσπορου) με μηκος γυρω στο χιλιομετρο (αποσταση μεταξυ των δυο πυργων), πλατος 40 και υψος 65 μετρα. Η αλλη ειναι η πανομοιοτυπη "Fatih Sultan Mehmet Köprüsü" (=γεφυρα του Σουλτανου Μωαμεθ του Πορθητη) και βρισκεται 5 χιλιομετρα παραπανω.

Ενδιαφεροντα στατιστικα στοιχεια:
- Καθε μερα διασχιζουν την καθε γεφυρα 180.000 οχηματα
- Οταν η γεφυρα ειναι φορτωμενη τις ωρες αιχμης, το μεσον της χαμηλωνει περιπου 1 μετρο
- Καθε χρονο γινονται περιπου 150-200 απο πειρες αυτοκτονιας και απο τις δυο γεφυρες με ποσοστο επιτυχιας γυρω στο 20%. Αν δεν περιμενεις να περασει κανα τανκερ και βουτηξεις κατευθειαν στο νερο, οι πιθανοτητες να τη γλυταρεις ειναι σημαντικες.
Η πιθανοτητα ομως να βρεις κενο διαστημα που να μην περναει τανκερ απο κατω ειναι εξαιρετικα χαμηλη καθως η κινηση των τανκερ στο Βοσπορο συνεχως αυξανεται και η πορεια τους διασταυρωνεται συνεχως με τα μικρα ferry που μετα-ferroyn επιβατες απο και προς τις δυο πλευρες. Η αναγκη για μια τριτη γεφυρα υπαρχει, οπως υπαρχουν και τα πλανα κατασκευης της. Η κυβερνηση ομως δεν ανακοινωνει που ακριβως θα γινει η γεφυρα για να μην ανεβουν οι τιμες των οικοπεδων.
Προφανως οι υπευθυνοι της κατασκευης εχουν ηδη αγορασει εκει...

Επισης αυτη τη στιγμη κατασκευαζεται ενα τουνελ για τα τραινα στο νοτιοτερο κομματι του Βοσπορου μεταξυ Sirkeci (Ευρωπη) και Üsküdar (Ασια). Το τουνελ θα εχει συνολικο μηκος 14 χλμ. εκ των οποιων το 1,5 θα ειναι κατω απο το Βοσπορο.
Κατα τη διαρκεια των εργασιων ανακαλυφθηκε το βυζαντινο λιμανι του Θεοδοσιου απο τον 4o μ.Χ. αιωνα με το μοναδικο βυζαντινο πλοιο που εχει ανακαλυφθει ποτε απο αρχαιολογους. Αποτελεσμα, καθυστερηση της κατασκευης για τουλαχιστον 2 χρονια και παραδοση εργου το 2012.
Βεβαια οι Τουρκοι ειναι πολυ περηφανοι για το εργο που κατασκευαζουν, παρολο που το κανουν βασικα ξενες εταιρειες με ξενη χρηματοδοτηση.
Γενικα οι λαοι σ' αυτη τη γωνια της Μεσογειου ειναι πολυ περηφανοι...

Τον Ιουλιο του 2005, λιγο πριν το πρωτο Grand Prix F1 της Πολης η γεφυρα του Βοσπορου εκλεισε για λιγο για να τη διασχισει με το μονοθεσιο του ο David Coulthard.


Ο Λυκαβηττος της Πολης ειναι γεματος λουλουδια, κυριως τουλουμπες, δηλαδη τουλιπες.


Απο την πισω πλευρα του λοφου φαινεται το υπολοιπο κομματι της ατελειωτης πολης που μετραει πια 20 (ναι, εικοσι!) εκατομμυρια καρντασια.


Και χτυπαμε κι ενα γυρο. Sorry döner kebab εννοω. Παντως, παρολο που ειμαι σουβλακοπαδος και κεμπαποβιος δεν επαθα πλακα απο τα κεμπαπ τους. Γυρος, λιγη ντοματα και λιγο αγγουρι τουρσι. Στη Γερμανια το κανουν πιο καλα οι arkadasηδες.
Και το κρεας στην Πολη βρωμαει παντα αρνιλα. Οι Τουρκοι ως πιστοι μουσουλμανοι δεν τρωνε χοιρινο. Μονο αρνιτσι-μπιτσι.
Τωρα θυμηθηκα παλια, την εποχη του Πρωτου Περσικου Πολεμου οταν πηγαιναμε στις πορειες το συνθημα "Στειλτε τα ΜΑΤ στον Περσικο, να φανε και οι Αραβες λιγο χοιρινο!".
Τοτε δεν ειχανε γινει μοδα οι πορειες και ηταν αποκλειστικο προνομιο των αριστερων και των ΚΚΕδων. Επεσα μαλιστα και σε μια φαση που μια καθωσπρεπει οικογενεια εβγαινε απο το Μεγαρο Μουσικης και πεσανε πανω στους ουγκα-ουγκα. Ταγιερακια και χρυσαφικα η κυρια, κουστουμακι ο κυριος, σωσωνακι η κορη και φατσα καρτα ο μπετατζης του ΚΚΕ με κοιλιτσα, τριμμενα ρουχα, αξουρισια και ντουντουκα στο χερι. O ΚΚΕς εμεινε αναυδος.
Και η οικoγενεια το ιδιο.
"Μπα? Και το Κολωνακι κατεβαινει τωρα στις πορειες?" τους ειπε στραβωμενος κι αυτοι την εκαναν με ελαφρα πηδηματακια.
Τωρα ναι. Τωρα στις πορειες κατεβαινει και το Κολωνακι και το Ψυχικο και η Εκαλη και η Πολιτεια.
"Παμε Mall?"
"Παμε πρωτα πορεια και μετα Mall. Κανουμε ενδιαμεσα και μια σταση στο Prada στο Κολωνακι."
"OK. Να παρω την Alfa σημερα γιατι το Jeep που να ψαχνω να το παρκαρω μεσα στο κεντρο!"
"Να βαλουμε και το air-condition."
"Σταματαμε και στο Hooters να φαμε κανα cheesburger και μετα παμε να δουμε και καμια αμερικανικη ταινια στο Village."
Foniades ton laon, Amerikanoi!





Και επιστροφη στην πολη με ταξι, μεσω της γεφυρας. Το ταξι ειναι πολυ φθηνο στην Πολη, περιπου οσο στην Αθηνα. Και οι ταριφες ακουνε και Ελενα.


To Dolmabahce. Το τελευταιο παλατι των Σουλτανων (θα επανερθω σ' αυτο σε επομενο post).
Με φοντο το παλατι εχει γυριστει και μια σκηνη απο το James Bond, "From Russia with love" με το Sean Connery.


To "Çiragan Palace Kempinski", απο τα καλυτερα ξενοδοχεια της Πολης.


Η πρωτη γεφυρα (του Βοσπορου) με φοντο την Kücük Camlica στην ασιατικη πλευρα...

...και το Ortaköy με τα ουζερι (θα δουμε κι αλλα στο επομενο post) στην ευρωπαικη.


και αφηνοντας πισω την πρωτη γεφυρα...

...και τα ωραια τοπια στις οχθες,



... φτανουμε στο Rumeli Hisari. Το καστρο της Ρουμελης. "Rum Eli" (= 'Η χωρα των Ρωμιων')
Και ακριβως απεναντι (χωρις να φαινεται στις φωτος) βρισκεται το Anadolu Hisari. Και τα δυο καστρα, τα εχτισε λιγο πριν ξεκινησει η πολιορκεια ο Μωαμεθ ο Πολιορκητης για να αποκλεισει ναυτικα την Πολη και να επιβαλει φορους στα καραβια που διεσχιζαν το Βοσπορο.



Και ακριβως διπλα η γεφυρα του Σουλτανου





Και αυτο το πρασινο (και ενιοτε κοκκινο) των δεντρων το βρισκω πολυ αδερφιστικο και εξαιρετικα κακογουστο. Φτιαξτε ρε κανενα σπιτακι, καμια μαιζονετα!
Ριξτε λιγο μπετακι! Εχετε μεινει πολυ πισω!
Στην Ελλαδα θα ειχαμε γεμισει με πολυκατοικιες ολα αυτα τα κομματια με το αθλιο πρασινο.
"Κοψτε τα δεντρα που μου κρυβουν τα ντουβαρια,
Φτιαξτε χαβουζες, τσιμινιερες και νταμαρια"
που ελεγε και ο Χαρρυ Κλυνν.
Τα αρχοντικα στις οχθες του Βοσπορου ανηκαν κυριως σε Ελληνες αλλα και σε ξενους διπλωματες και Τουρκους αξιωματουχους.
Οι Ελληνες ονομαζαν την οχθη του Βοσπορου "γιαλι", απο το "γιαλο". Σιγα σιγα η λεξη "yiali" σημαινε αρχοντικο του Βοσπορου.
Σημερα τα γιαλια ειναι μικρα κοσμηματα που ανηκουν σε πλουσιους Ζωνιανους.














Αυτο το γιαλι το εκαναν γυαλλια-καρφια.




Και αφου ολη την ωρα πανω στο πλοιο εκανε κρυο και φυσουσε, μολις κατεβηκαμε και πηραμε το λεωφορειο της επιστροφης βγηκε ο ηλιος και μετα απο κανα 20 λεπτο ειχαμε σκασει απο τη ζεστη. Πουτανα Τυχη!



Δεν υπάρχουν σχόλια: